Målbeskrivning och styrelse
Målbeskrivning
Syftet med statens bidrag till folkbildningen ska vara att:
- Stödja verksamhet som bidrar till att stärka och utveckla demokratin
- Bidra till att göra det möjligt för en mångfald av människor att påverka sin livssituation och skapa engagemang att delta i samhällsutvecklingen (genom t.ex. politiskt, fackligt, kulturellt eller annat ideellt arbete)
- Bidra till att utjämna utbildningsklyftor och höja utbildnings- och bildningsnivån i samhället
- Bidra till att bredda intresset för och delaktigheten i kulturlivet.
Uppdrag
Vårdinge Folkhögskola ska ge varje människa i det demokratiska samhället möjlighet att lära sig det hon behöver för att förstå sig själv, samhället och sin omvärld, se sitt mänskliga och medborgerliga ansvar och verka för det som hon finner vara rätt och angeläget. Vårdinge Folkhögskola ska arbeta med fri och frivillig folkbildning. Verksamheten ska bedrivas enligt de mål som riksdagen fastställt och enligt gällande statsbidragsförordning.
Värdegrund
- Vårdinge Folkhögskola vill genom sitt utforskande arbetssätt, med fokus på hantverk, konst, och ekologi, verka för att bredda deltagarnas intresse för och delaktighet i samhället och kulturlivet.
Vårdinge Folkhögskola arbetar för varje deltagares rätt att höja sin utbildnings- och bildningsnivå, samt att stärka varje deltagares rätt till personlig utveckling. Därigenom ökar varje deltagares lust och möjlighet att bidra till och agera för en hållbar värld, för demokrati och demokratiska värden och att bidra till samhället i stort.
Vårdinge Folkhögskolas arbetssätt kännetecknas av engagemang, transparens och närhet till beslut.
Vårdinge folkhögskola är en medarbetarburen verksamhet, där ansvaret för verksamheten delas mellan de initiativbärande utbildningsansvariga och övriga styrelsemedlemmar. Alla medarbetare har också ett ömsesidigt ansvar för varandra.
Vårdinge Folkhögskola är en kulturbejakande mötesplats för mångfald, olikheter och kreativt arbete för alla som är involverade i skolans arbete. Skolan ser sig som en viktig del av civilsamhället och är öppen i sin samverkan med andra verksamheter.
Genom ovanstående värdegrund anknyter Vårdinge Folkhögskola till skolans rörelsebakgrund inom antroposofin, där varje individs meningsskapande livsväg respekteras.
2025 – 03 – 21 Styrelsen för vårdinge folkhögskola
Rektor
Rebecka Asshoff
Styrelsen för Vårdinge folkhögskola består av:
- Laurén Annika, ordförande
- Heckscher Ivar, vice ordförande
- Westerdahl Helena, ledamot
- Sundin Annika, ledamot
- Grumstedt Malin, ledamot
- Asshoff Pernilla, ledamot
- Brandt Björklund Malin, ledamot
- Glader Torun, ledamot
- Molin Åsa, ledamot
- Sailer Herbert, ledamot
- Kiper Müfit, ledamot
- Sundfeldt Svalin Maria, ledamot